Er du parat til automatisering?

Er du selvstændig erhvervsdrivende?
Er du parat til automatisering af dit regnskab?
Eller har du mest lyst til at fortsætte lidt endnu med at gøre som du plejer? Husk det er ikke bogholderne og revisorerne jeg spørger, det er konsulenten, coachen, fotografen, frisøren, håndværkerne og alle dem som i forvejen betragter bogholderiet som et nødvendigt onde. Du har lagt din passion, din baby, din business i mine hænder med stor tillid.
Og nu er der en massiv tendens der peger på at vi automatiserer det hele og overlader det til Fintech og algoritmer at dit regnskab ikke laver ballade hos SKAT.
Er du parat til det?

Jeg har netop lige været til Fremtidens Regnskab og bogholderiet og regnskabets “i morgen”, er uden tvivl automatiseret. Vi bogholdere og revisorer skal forberede os på at vores rolle kommer til at ændre sig fra at være bilagsryttere til at være rådgivere og software-implementeringsguider.

Men ville du ønske at du kunne forsætte med at komme med dine bilag i en mappe, en kasse, et bundt pænt foldet med en postelastik omkring eller i en nettopose? Og så overlade automatiseringen til at være noget der foregår på mit bord – altså efter at du har afleveret? Du kan måske overtales til at sende alle bilag via en app og mail. Velvidende at det stadig er mig der modtager det og så kan jeg automatisere alt det jeg lyster…

Argumentet for automatisering er naturligvis besparelse af tid og dermed også af penge. Den øvre median af SMV-segmentet har helt klart noget at vinde og kan tilmed måske projekt-ansætte en der kan bistå implementeringsprocessen. Så er der styr på det og man har en at give ansvaret.

Men hvad med dig som blot er en enkeltmandshær? Kan du overskue processen? For din adfærd skal ændres til at passe ind i automatiseringen. Føles det lidt som at skyde gråspurve med kanoner hvis du skal implementere en håndfuld forskellige regnskabsprogrammer. Programmer som mestendels koster 0,- i oprettelse, 0,- binding – du betaler kun for dit forbrug. Vel at mærke et forbrug der bliver dyrere i takst og i takt med at du (måske) ikke fodrer det med de rette filformater eller lign…

Jeg tror at der er en del derude, som gerne ville, at du som selvstændig, kunne fortsætte med din kernekompetence og fortsætte med den regnskabsdisciplin du nu engang har lært dig …og så overlade det “nye” til mig, til bogholderen og revisoren.

Sig mig om jeg tager fejl, eller sig mig hvordan du oplever tendensen? Har du mod på indlede et forhold til automatiseringen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *